SEUTU+-trafikens allmänna rese- och biljettvillkor
Dessa allmänna rese- och biljettvillkor tillämpas från 1.1.2024 i trafiken som NTM-centralen i Egentliga Finland delvis eller helt har beställt och där SEUTU+-biljettsystemet används. SEUTU+ är ett varumärke registrerat för NTM-centralen i Egentliga Finland.
1. SEUTU+-kort
SEUTU+-kortet är ett taggbaserat kort som kan laddas med biljetter för att användas i busstrafiken inom SEUTU+-området. Kortet kan köpas på SEUTU+-serviceställen eller beställas hem. SEUTU+-kortet kan användas tills vidare eller tills SEUTU+-korten förnyas eller tills driften av resesystemet läggs ner. Om SEUTU+-kortet används mot dessa villkor kan kortet dras in.
Bakgrundssystemen för SEUTU+-kortet och SEUTU+-appen är inte kopplade till varandra. I SEUTU+-appen kan man med andra ord inte använda SEUTU+-kortets biljetter och med SEUTU+-kortet kan man inte använda SEUTU+-appens biljetter.
1.1. SEUTU+-kort med periodbiljett
• Ett SEUTU+-kort med periodbiljett kan endast användas av kortets ägare och det får inte överlåtas till någon annan person.
• I kunduppgifterna sparas din hemort som definierar för vilket trafikområde biljetter kan laddas på kortet.
• Ett SEUTU+-kort med periodbiljett kan inte laddas med en giltig seriebiljett samtidigt.
1.2. SEUTU+-kort med seriebiljett
• Ett SEUTU+-kort med seriebiljett kan användas av vem som helst.
• Kortet lämpar sig att användas gemensamt till exempel av ett företag eller en familj.
• Ett SEUTU+-kort med seriebiljett kan inte laddas med en giltig periodbiljett samtidigt.
1.3. Borttappat SEUTU+-kort
SEUTU+-kort kan anmälas borttappade vid serviceställen. Ett SEUTU+-kort som anmälts borttappat kan inte användas för resor eller laddas med biljetter.
Att flytta period- eller seriebiljetter från ett borttappat SEUTU+-kort till ett nytt SEUTU+kort: Den resterande perioden eller de resterande biljetterna på ett SEUTU+-kort som anmälts borttappat kan flyttas till ett nytt SEUTU+-kort vid ett serviceställe. Den resterande perioden laddas på ett nytt SEUTU+-kort från den dagen du besöker servicestället.
1.4. Defekt eller skadat SEUTU+-kort
Ett SEUTU+-kort som inte fungerar eller på något annat sätt är defekt kan bytas till ett nytt kort vid ett serviceställe. Den resterande perioden eller de resterande biljetterna på det defekta kortet kan flyttas till ett nytt kort från den dagen du byter kort.
Kunden är skyldig att förvara kortet noggrant.
Defekten på SEUTU+-kortet beror på SEUTU+:
Förlusten orsakad av det defekta kortet ersätts som en förlängning av reseperioden eller som extra resor om kortet slutar att fungera på grund av ett tekniskt fel eller en fysisk defekt.
2. Biljetter och att köpa dem
2.1. Försäljningsställen
Biljetter kan köpas vid följande försäljningsställen:
- I SEUTU+-appen
- På SEUTU+-webbplatsen
- Vid SEUTU+-serviceställen
- I SEUTU+-trafikens bussar
2.2. Betalningssätt
I SEUTU+-appen:
bank- eller kreditkort, Pivo, MobilePay och arbetsreseförmån
På SEUTU+-webbplatsen:
bank- eller kreditkort
Vid SEUTU+-serviceställen:
bank- eller kreditkort, betalningsförbindelse samt andra betalningssätt godkända av servicestället.
I SEUTU+-trafikens bussar:
bank- eller kreditkort och kontanter.
3. Biljettyper
3.1. Enkelbiljett
Enkelbiljetter kan endast köpas i SEUTU+-trafikens bussar. Biljetten kan inte köpas i förväg och den gäller endast under en resa.
3.2. Dygnsbiljett
Med en dygnsbiljett kan du resa obegränsat under 24h med SEUTU+-trafikens bussar på den valda rutten. För närvarande kan dygnsbiljetter köpas till följande rutter:
• Åbo–Pargas
• Åbo-Kimitoön
Dygnsbiljetter kan endast köpas i SEUTU+-appen. Dygnsbiljetter kan köpas i förväg, och biljettens reseperiod på 24h kan aktiveras genom att trycka på Start-knappen i appen. Dygnsbiljetten ska vara aktiverad när resan börjar.
3.3. Periodbiljett
Med en periodbiljett kan du under giltighetstiden för biljetten resa med SEUTU+-trafikens bussar på den valda rutten. Priset bestäms utifrån den valda rutten. Periodbiljetten gäller 30 dagar från köptillfället, starttidpunkten kan inte fördröjas. Periodbiljetten ska vara aktiverad när resan börjar.
Periodbiljetter kan endast köpas på följande sätt:
- På SEUTU+-kort vid serviceställen,
- I SEUTU+-trafikens bussar,
- På SEUTU+-webbplatsen eller
- I SEUTU+-appen.
Mobila periodbiljetter kan endast köpas i SEUTU+-appen.
3.3.1. Ändring av reseområdet för periodbiljetter
Giltighetsområdet för periodbiljetter kan inte ändras mitt i perioden. Serie- och periodbiljetter kan inte gälla samtidigt.
3.4. Seriebiljett
En seriebiljett innehåller 10 enkelresor för den valda rutten. Seriebiljetter gäller ett år från köptillfället, starttidpunkten kan inte fördröjas.
Seriebiljetter kan köpas på följande sätt:
• På SEUTU+-kort vid serviceställen,
• I SEUTU+-trafikens bussar,
• På SEUTU+-webbplatsen eller i SEUTU+-appen.
Mobila seriedbiljetter kan endast köpas i SEUTU+-appen.
3.4.1. Ändring av reseområdet för seriebiljetter
Giltighetsområdet för seriebiljetter kan inte ändras mitt i perioden. Serie- och periodbiljetter kan inte gälla samtidigt.
4. Ersättning för biljett
4.1. Rätt till ersättning
Felsålda biljetter kan ersättas. Kunden ska meddela om en felsåld biljett utan dröjsmål, och den felsålda biljetten ska inte användas.
4.2. Specialsituationer för kunden
Vid specialsituationer kan giltighetstiden för biljetten förlängas från fall till fall, om biljetten inte har kunnat användas på grund av en oväntad livssituation för kunden och hållande av avtalet skulle leda till en orimlig situation.
Sådana specialsituationer kan handla till exempel om:
- sjukhusvård,
- övergång till institutionsvård,
- annan orsak jämförbar med situationerna ovan som gör att hållande till avtalet skulle leda till en orimlig situation.
Giltighetstiden kan förlängas från starttidpunkten för den förlängningsgrundande orsaken.
5. Rabattgrupper och rätt att resa utan biljett
5.1. Rabattgrupper
Barn i åldern 4–11 år och pensionärer kan köpa SEUTU+-enkelbiljetter till ett rabatterat pris. På serie-, dygns- eller periodbiljetter ges ingen rabatt, exklusive studerande. Personer som ingår i någon rabattgrupp ska vid begäran bevisa sin rätt till ett rabatterat pris.
5.1.1. Studerande
SEUTU+ är en biljettprodukt med skolresestöd för studerande godkänd av FPA. Genom att identifiera sig vid köp av biljett kan en studerande köpa en biljett till studentpris.
5.1.2. Barn under 4 år
Barn under 4 år reser gratis i SEUTU+-trafikens bussar.
5.1.3. Barn i åldern 4–11 år
Barn i åldern 4–11 år betalar 50 % av priset på en enkelbiljett för vuxna.
5.1.4. Pensionärer
Pensionärer betalar 50 % av priset på en enkelbiljett för vuxna när längden på resan är över 50 km.
5.2. Rätt att resa utan biljett
Följande kundgrupper har rätt att resa utan biljett i SEUTU+-trafikmedel:
- barn under 4 år
- personer som transporterar ett barn i en barnvagn eller sittvagn på rutterna 117, 119, 612–615, 702–709 och 801–802. (Bilar med lågt golv).
- personer som använder rullstol på rutterna 117, 119, 612–615, 702–709 och 801–802. (Bilar med lågt golv).
6. Användning av biljetter och reseinstruktioner
SEUTU+-biljetter kan användas i SEUTU+-trafikens bussar samt för anslutningar i Föli-trafiken i Åbonejden och i Gyyt-trafiken i Raumo om anslutningarna ingår i den köpta SEUTU+-produkten.
6.1. Köp av rätt sorts biljett
Det ligger på kundens ansvar att den köpta biljetten är av rätt sort.
Kunden ska ta reda på vilken sorts biljett som behövs för resan. Med hjälp av till exempel Giltighetsområden och förbindelsesträckor på seutuplus.fi och Ruttguiden i SEUTU+-appen kan du ta reda på vilka rutter du kan använda för att ta dig från startstation till ändstation och vilken sorts biljett som krävs för resan.
När du laddar ett SEUTU+-kort eller köper en mobilbiljett ska du se till att den laddade biljetten är av rätt sort.
Felköpta biljetter ersätts inte om biljetten redan har använts.
6.2. Byte av buss
SEUTU+-periodbiljett
Bussar kan bytas utan begränsningar på köpta rutter. Bytesrätten gäller även Föli-trafiken i Åbonejden och Gyyt-trafiken i Raumo om dessa trafiker ingår i den köpta biljetten.
SEUTU+-enkelbiljett
Bytesrätten ingår inte i enkelbiljetter.
SEUTU+-seriebiljett
Bytesrätten ingår i seriebiljetter endast mellan följande rutter: 120–127, 102–164, 102–171 och 102–172.
SEUTU+-dygnsbiljett
Med en dygnsbiljett kan du byta buss på den valda rutten utan begränsningar under giltighetstiden för biljetten, fortsatta resor inom Föli-området ingår inte i biljetten.
6.3. När ska biljetten köpas?
SEUTU+-periodbiljett och SEUTU+-seriebiljett
Biljetten ska ha köpts och finnas laddad på telefonen eller på kortet innan du kliver på bussen.
SEUTU+-dygnsbiljett
Dygnsbiljetten ska vara aktiverad när du kliver på bussen.
SEUTU+-enkelbiljett
Enkelbiljetter köps i bussen när resan börjar.
6.4. Förbjudna beteenden, ämnen och föremål i trafikmedel
Kollektiva trafikmedel klassificeras som en allmän plats på vilka bestämmelser i ordningslagen (612/2003) tillämpas. Till exempel följande beteenden är förbjudna i trafikmedel:
- att störa den allmänna ordningen eller äventyra säkerheten, som till exempel genom oljud, hot och beteenden som inger rädsla
- att inta rusmedel
- att transportera och inneha farliga ämnen (såsom gasflaskor eller frätande ämnen)
- att inneha föremål och ämnen som lämpar sig för att skada någon annan
Kunder som bryter mot bestämmelserna ovan kan avlägsnas från trafikmedlet utan skyldighet att ersätta biljetten.
7. Biljettkontroll
7.1. Visande av biljett
Kunden är skyldig att vid begäran visa rätt sorts biljett för biljettkontrollanter, för ordningsvakter som hjälper kontrollanterna och för busschaufförer.
När du kliver på en SEUTU+-buss ska du blippa biljetten vid läsaren. När du kliver på en buss i Föli-området blippa biljetten vid rätt läsare beroende på ändstationen. Om resans start- eller ändstation ligger utanför Föli-området blippa resekortet vid SEUTU+-läsaren. Kunden är skyldig att ansvara för reserätten under hela resan.
Exempel: Resekortet har laddats med en periodbiljett för Åbonejden + Föli-området. Den planerade resan går från Åbo till S:t Karins (ingår i Föli-området) och senare från S:t Karins till Pargas (ingår inte i Föli-området). När du kliver på bussen i Åbo ska du blippa biljetten vid Föli-läsaren. Senare när du fortsätter resan från S:t Karins till Pargas ska du blippa biljettkortet vid SEUTU+-läsaren.
7.2. Att resa utan biljett
Personer som vid en kontroll reser utan någon ändamålsenlig och giltig biljett debiteras priset på en enkelbiljett enligt gällande prislista.
Kontrollanterna kontrollerar bland annat följande:
- Giltighetsområden:Biljetten ska omfatta alla de giltighetsområden genom vilka kunden ska resa.
- Giltighetstid:Biljetten ska vara giltig. Vid byte av buss får giltighetstiden för biljetten upphöra under resan med den sista bussen. Det räcker att biljetten är giltig vid påstigning.
- Rabattgrupp:Kunden ska ha en biljett motsvarande sin egen rabattgrupp. Vid kontrollantens begäran ska kunden visa ett pålitligt bevis på sin identitet och sin rätt till rabatt.
- SEUTU+-periodbiljett:SEUTU+-periodbiljetten får endast användas av ägaren till biljetten som vid begäran ska visa ett pålitligt bevis på sin identitet för kontrollanten.
7.3. Specialvillkor gällande biljetter i SEUTU+-appen
Vid användning av biljetter i SEUTU+-appen ska identifikationsuppgifterna för biljetten visas så att kontrollanten kan kontrollera biljetten på ett pålitligt sätt.
Om batteriet har dött i telefonen där SEUTU+-appen finns laddad eller om telefonen av någon annan anledning inte fungerar för visning av biljetten kan kontrollanten debitera priset för en enkelbiljett för resan i fråga.
8. Kontroll av biljett- och laddningsuppgifter
Biljett- och laddningsuppgifter kan kontrolleras på följande sätt:
- På SEUTU+-webbplatsen:Med hjälp av kortnumret ser du aktiva biljettprodukter på SEUTU+-kortet i fråga. Under fliken Händelser kan du se köphistoriken.
- I SEUTU+-appen:Aktiva mobila produkter kan kontrolleras i appen. Vid användning av ett resekort kan du med hjälp av kortnumret se aktiva biljettprodukter på SEUTU+-kortet i fråga. Under fliken Köp kan du se köphistoriken.
- Vid serviceställen:Uppgifter om biljetter laddade på SEUTU+-kortet och köphistoriken kan fås vid serviceställen.
9. Bagage och sällskapsdjur i bussar
Cyklar får transporteras i SEUTU+-bussar om det finns plats för dem. Plats för cyklar kan inte bokas i förväg. För cyklar debiteras en transportavgift på 5 euro. Om resan börjar från Föli-området bör gällande bestämmelser om cyklar och bagage hos Föli kontrolleras.
Vid transport av barnvagnar i passagerarutrymmet ska kunden säkerställa sig om att vagnen står säkert i fordonet och inte orsakar någon risk eller olägenhet för andra passagerare.
Sällskapsdjur:Vanliga ofarliga sällskapsdjur får transporteras i SEUTU+-bussar om det finns plats för dem. Ledarhundar är alltid tillåtna. Sällskapsdjur ska vara kopplade under resan, och passagerare med sällskapsdjur ska försöka resa i bakre delen av bussen. En kund kan avlägsnas från bussen om sällskapsdjuret orsakar störningar eller skada för andra passagerare eller transportmedlet. Om resan börjar från Föli-området bör gällande bestämmelser om resa med sällskapsdjur hos Föli kontrolleras.
10. Rättigheter och ansvarsbegränsning för NTM-centralen i Egentliga Finland
10.1. Rättigheter för NTM-centralen i Egentliga Finland
NTM-centralen i Egentliga Finland har rätt att debitera kunderna avgifter enligt gällande prislista. NTM-centralen i Egentliga Finland har rätt att ändra priser och resevillkor genom att informera kunderna om dem inom rimlig tid. NTM-centralen i Egentliga Finland har rätt att använda sina insamlade kunduppgifter i sin kundkommunikation. Rättigheterna för NTM-centralen i Egentliga Finland begränsas inte till punkterna listade ovan.
10.2. Ansvarsbegränsning för NTM-centralen i Egentliga Finland
NTM-centralen i Egentliga Finland ansvarar inte för användning av resekortet i andra än de tjänster som är kopplade till resor i dess egen trafik. NTM-centralen i Egentliga Finland är inte skyldig att ersätta skador orsakade för kunden på grund av sina avtalspartners verksamhet.
10.3. Force majeure
NTM-centralen i Egentliga Finland är inte ansvarig för fel, förseningar eller ouppfyllda avtalsskyldigheter till den del det beror på force majeure. Som force majeure avses händelser som hindrar eller gör det orimligt svårt att uppfylla skyldigheterna inom utsatt tid. Sådana är bland annat krig, uppror, pandemi, epidemi, naturkatastrof, allmänt avbrott i energidistributionen eller trafiken, störningar i allmänna förbindelser, fackliga stridsåtgärder, eldsvåda, väsentlig begränsning beslutad av en myndighet eller någon annan lika betydande, ovanlig och oförutsägbar orsak oberoende av oss.
NTM-centralen i Egentliga Finland ansvarar inte heller för vår avtalspartners fel eller förseningar som är orsakade av en force majeure.
Vi informerar om force majeure så fort som möjligt efter att vi har fått information om hindret.
11. Överföring, giltighetstid och ändring av villkor
NTM-centralen i Egentliga Finland har rätt att överföra rättigheter och skyldigheter enligt dessa villkor till den organisation eller myndighet som tar över uppgifterna helt eller delvis utifrån lagstiftning eller ett avtal.
Dessa allmänna rese- och biljettvillkor för kollektivtrafikmyndigheten vid NTM-centralen i Egentliga Finland gäller tills vidare. NTM-centralen i Egentliga Finland har rätt att ändra dessa villkor, biljettprodukter, prissättningen, tjänster, omfattningen av trafiken, tidtabeller, rutter, betalningssätt vid köp av biljetter samt försäljningssätt och -platser för biljetter.
Om ändringar informeras inom rimlig tid genom ett meddelande från NTM-centralen i Egentliga Finland, på seutuplus.fi eller på något annat sätt innan ändringen träder i kraft. Vi kan ändra villkor omedelbart mitt i en avtalsperiod om ändringen grundar sig på en ändring i lagstiftningen, ett myndighetsbeslut eller en force majeure (se punkt 10.3).
12. Dataskydd hos SEUTU+
Datakyddsbeskrivningen för SEUTU+:s kundregister finns på SEUTU+- webbplatsen. Dataskyddsbeskrivning – Seutu+ (seutuplus.fi)
13. Tillämpad lag och tvistlösning
13.1. Tillämpad lag
På dessa villkor och de tjänster och varor som avses i dessa villkor, på tjänste- och varuspecifika villkor samt eventuella avtal om varan tillämpas finsk lag.
13.2. Anvisningar vid tvister
Kunden ska alltid först kontakta SEUTU+-kundtjänsten.
Specialrättigheter som konsument: Om tvisten inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna har konsumenten rätt att få sitt ärende behandlat av konsumenttvistenämnden. Innan ärendet tas till konsumenttvistenämnden är det bra om kunden är i kontakt med konsumentrådgivningen, eftersom konsumenttvistenämnden annars kan låta bli att behandla ärendet.
14. Avslutande av kundrelationer
Kunden har rätt att avsluta kundrelationen när som helst. Kundrelationen ska avslutas vid ett serviceställe. Vid avslutande av en kundrelation ska kundrådgivaren kunna identifiera kunden på ett pålitligt sätt. Eventuella oanvända resor eller reseperioder på kundkontot ersätts inte.
15. Kontaktuppgifter
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland
Självständighetsplan 2
PB 636
20801 Åbo
tfn 0295 022 500
[email protected]