SEUTU+-liikenteen yleiset matkustus- ja lippuehdot


Näitä yleisiä matkustus- ja lippuehtoja sovelletaan 1.1.2024 alkaen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osittain tai kokonaan tilaamassa liikenteessä, jossa on käytössä SEUTU+-lippujärjestelmä. SEUTU+ on tavaramerkki, joka on rekisteröity Varsinais-Suomen ELY-keskukselle.

1. SEUTU+-kortti

SEUTU+-kortti on tunnistepohjainen kortti, jolle voi ostaa lippuja käytettäväksi SEUTU+-alueen linja-autoliikenteessä. Kortin voi hankkia SEUTU+-palvelupisteistä tai tilata kotiin. SEUTU+-kortti on käytettävissä toistaiseksi tai siihen saakka, kunnes SEUTU+-kortit uusitaan tai matkajärjestelmän ylläpito lopetetaan. Mikäli SEUTU+-korttia käytetään näiden ehtojen vastaisesti, kortti voidaan ottaa pois.

SEUTU+-kortin ja SEUTU+-sovelluksen taustajärjestelmät eivät ole yhteydessä toisiinsa. SEUTU+-sovelluksessa ei voi siis käyttää -kortin lippuja, eikä SEUTU+-kortilla SEUTU+-sovelluksen lippuja.

1.1. Kausilipullinen SEUTU+-kortti

  • Kausilipullista SEUTU+-korttia voi käyttää ainoastaan kortin omistaja, eikä sitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.
  • Asiakastietoihin tallennetaan kotikunta, joka määrittää, minkä liikennöintialueen lippuja kortille voi ostaa.
  • Kausilipullisella SEUTU+-kortilla ei voi olla samanaikaisesti voimassa olevaa sarjalippua.

1.2. Sarjalipullinen SEUTU+-kortti

  • Sarjalipullista SEUTU+-korttia voi käyttää kuka tahansa.
  • Kortti soveltuu yhteiskäyttöön esimerkiksi yritykselle tai perheelle.
  • Sarjalipullisella SEUTU+-kortilla ei voi olla samanaikaisesti voimassa olevaa kausilippua.

1.3. Kadonnut SEUTU+-kortti

SEUTU+-kortin voi ilmoittaa kadonneeksi palvelupisteessä. Kadonneeksi ilmoitettua SEUTU+-korttia ei voi käyttää matkustamiseen, eikä sille voi ladata lippuja.

Kadonneen SEUTU+-kortin kausi- tai sarjalipun siirto uudelle SEUTU+-kortille: Kadonneeksi ilmoitetun SEUTU+-kortin jäljellä oleva kausi tai liput voidaan siirtää uudelle SEUTU+-kortille palvelupisteissä. Jäljellä oleva kausi ladataan uudelle SEUTU+-kortille siitä päivästä alkaen, kun asioit palvelupisteessä.

1.4. Viallinen tai vaurioitunut SEUTU+-kortti

Toimimattoman tai muuten viallisen SEUTU+-kortin voi vaihtaa uuteen palvelupisteissä. Viallisen kortin käyttämätön kausi tai liput voidaan siirtää uudelle kortille kortinvaihtohetkestä alkaen.

Asiakkaalla on velvollisuus säilyttää korttia huolellisesti.

SEUTU+-kortin viallisuus johtuu SEUTU+:sta:
Kortin viallisuudesta aiheutunut menetys korvataan matkustuskauden pidennyksenä tai lisämatkoina jos kortti lakkaa toimimasta teknisen vian tai fyysisen ominaisuuden virheellisyyden vuoksi.

2. Liput ja niiden ostaminen

2.1. Lippujen myyntipaikat

Lipun voi hankkia seuraavista myyntipaikoista:

  • SEUTU+-sovelluksesta
  • SEUTU+-sivustolta
  • SEUTU+-palvelupisteistä
  • SEUTU+-liikenteen linja-autoista

2.2. Lippujen maksutavat

SEUTU+-sovelluksessa
pankki- tai luottokortti, Pivo, MobilePay ja työmatkaetuus

SEUTU+-sivustolla
pankki- tai luottokortti

SEUTU+-palvelupisteissä
pankki- tai luottokortti, maksusitoumus, sekä muut palvelupisteen hyväksymät maksutavat.

SEUTU+-liikenteen linja-autosta
pankki- tai luottokortti ja käteinen.

3. Lipputyypit

3.1. Kertalippu

Kertalipun voi hankkia vain SEUTU+-liikenteen linja-autosta. Lippua ei voi ostaa ennakkoon ja se on voimassa yhden matkan ajan.

3.2. Vuorokausilippu

Vuorokausilipulla voi matkustaa 24h ajan rajoituksetta SEUTU+-liikenteen linja-autoissa valitulla yhteysvälillä. Tällä hetkellä vuorokausilipun voi ostaa seuraaville yhteysväleille:

  • Turku-Parainen
  • Turku-Kemiönsaari

Vuorokausilipun voi hankkia vain SEUTU+-sovelluksesta. Vuorokausilipun voi ostaa ennakkoon ja lipun 24h matkustusjakson voi aktivoida painamalla sovelluksen Aloita-painiketta. Vuorokausilipun tulee olla voimassa matkan alkaessa.

3.3. Kausilippu

Kausilipulla voi matkustaa SEUTU+-liikenteen linja-autoissa lipun voimassaoloaikana valitulla yhteysvälillä. Hinta määräytyy valitun yhteysvälin mukaisesti. Kausilippu on voimassa 30 päivää ostohetkestä alkaen, aloitusajankohtaa ei voi viivästyttää. Kausilipun tulee olla voimassa matkan alkaessa.

Kausilipun voi hankkia seuraavilla tavoilla:

  • SEUTU+-kortille palvelupisteestä,
  • SEUTU+-liikenteen linja-autosta,
  • SEUTU+-sivustolta tai
  • SEUTU+-sovelluksesta.

Mobiilikausilipun voi hankkia vain SEUTU+-sovelluksesta.

3.3.1. Kausilipun matkustusalueen muuttaminen

Kausilipun kelpoisuusaluetta ei voi muuttaa kesken kauden. Sarja- ja kausiliput eivät voi olla voimassa samanaikaisesti.

3.4. Sarjalippu

Sarjalippu sisältää 10 yksittäistä matkaa valitulle yhteysvälille. Sarjalippu on voimassa yhden vuoden ostohetkestä alkaen, aloitusajankohtaa ei voi viivästyttää.
Sarjalipun voi hankkia seuraavilla tavoilla:

  • SEUTU+-kortille palvelupisteestä,
  • SEUTU+-liikenteen linja-autosta,
  • SEUTU+-sivustolta tai SEUTU+-sovelluksesta.

Mobiilisarjalipun voi hankkia vain SEUTU+-sovelluksesta.

3.4.1. Sarjalipun matkustusalueen muuttaminen

Sarjalipun kelpoisuusaluetta ei voi muuttaa kesken kauden. Sarja- ja kausiliput eivät voi olla voimassa samanaikaisesti.

4. Matkalipun hyvittäminen

4.1. Oikeus hyvitykseen

Väärin myyty matkalippu voidaan hyvittää. Asiakkaan tulee ilmoittaa väärin myydystä lipusta viivytyksettä, eikä väärää lippua tule käyttää.

4.2. Asiakkaan erityistilanteet

Erityistilanteissa lipun voimassaoloaikaa voidaan pidentää tapauskohtaisesti, jos lippua ei ole voitu käyttää asiakkaan elämäntilanteen odottamattoman muutoksen takia ja sopimuksessa pysyminen johtaisi kohtuuttomaan tilanteeseen.

Tällaisia erityistilanteita voivat olla esimerkiksi:

  • sairaalahoito,
  • laitoshoitoon siirtyminen,
  • muu edellä mainittuihin tilanteisiin verrattava painava syy, jonka takia sopimuksessa pysyminen johtaisi kohtuuttomaan tilanteeseen.

Voimassaoloaikaa voidaan pidentää pidennysperusteen alkamishetkestä alkaen.

5. Alennusryhmät ja oikeus matkustaa ilman lippua

5.1. Alennusryhmät

4–11-vuotiaat lapset ja eläkeläiset voivat ostaa SEUTU+-kertalipun alennettuun hintaan. Sarja-, vuorokausi tai kausilipuista ei myönnetä alennusta pl. opiskelijat. Alennusryhmään kuuluvan tulee pyydettäessä todistaa oikeutensa alennettuun hintaan.

5.1.1. Opiskelijat

SEUTU+ on KELA:n hyväksymä koulumatkatuettu lipputuote opiskelijoille. Tunnistautumalla lippua ostaessaan opiskelija voi ostaa opiskelijahintaisen lipun.

5.1.2. Alle 4-vuotiaat lapset

Alle 4-vuotiaat lapset matkustavat maksutta SEUTU+-liikenteen linja-autoissa.

5.1.3. 4–11-vuotiaat lapset

4–11-vuotiaat lapset maksavat kertalipusta aikuisen lipusta 50 % vastavan hinnan.

5.1.4. Eläkeläiset

Eläkeläiset maksavat kertalipusta aikuisen lipusta 50 % vastaavan hinnan, kun matkan pituus ylittää 50 km.

5.2. Oikeus matkustaa ilman lippua

Seuraavilla asiakasryhmillä on oikeus matkustaa ilman lippua SEUTU+:n liikennevälineissä:

  • alle 4-vuotiaat lapset
  • lasta lastenvaunuissa tai rattaissa kuljettava henkilö linjoilla 117, 119, 612-615, 702-709 ja 801-802. (Matalalattiakalusto).
  • pyörätuolia käyttävä henkilö linjoilla 117, 119, 612-615, 702-709 ja 801-802. (Matalalattiakalusto).

6. Matkalippujen käyttäminen ja matkustusohjeet

SEUTU+-lippuja voi käyttää SEUTU+-liikenteen linja-autoissa, sekä jatkoyhteyksiin Turun seudun Föli-liikenteessä ja Rauman Gyyt-liikenteessä, jos ostettu SEUTU+-lipputuote sisältää jatkoyhteydet.

6.1. Oikeanlaisen lipun osto

Asiakkaan vastuulla on varmistua, että ostettu matkalippu on oikeanlainen.
Asiakkaan tulee selvittää, millainen lippu tulee matkaa varten hankkia. Esimerkiksi seutuplus.fi:n Kelpoisuusalueet ja yhteysvälit-osion ja SEUTU+-sovelluksen Reittioppaan avulla voi selvittää, mitä reittejä hyödyntäen pääsee lähtöpisteestä määränpäähän ja millainen lippu matkalle tarvitaan.
Kun asiakas lataa SEUTU+-kortin tai ostaa mobiililipun, asiakkaan tulee tarkastaa, että ladattu lippu on oikeanlainen.
Väärin ostettua matkalippua ei hyvitetä, jos lippua on ehditty käyttää.

6.2. Linja-auton vaihto

SEUTU+-kausilippu

Linja-autoa voi vaihtaa rajoituksetta ostetuilla yhteysväleillä. Vaihto-oikeus koskee myös Turun seudun Föli- ja Rauman Gyyt-liikennettä, jos ostettu lippu sisältää nämä liikenteet.

SEUTU+-kertalippu

Vaihto-oikeus ei sisälly kertalippuihin.

SEUTU+-sarjalippu

• Vaihto-oikeus sisältyy sarjalippuihin vain seuraavien linjojen välillä: 120-127, 102-164, 102-171 ja 102-172.

SEUTU+-vuorokausilippu

Vuorokausilipulla voi vaihtaa linja-autoa valitulla yhteysvälillä rajoituksetta lipun voimassaolon ajan, lippuun ei kuulu Föli-alueen jatkomatkat.

6.3. Milloin lippu pitää ostaa?

SEUTU+-kausilippu ja SEUTU+-sarjalippu:

Lipun tulee olla ostettuna puhelimessa tai kortilla, ennen kuin nouset linja-autoon.

SEUTU+-vuorokausilippu

Vuorokausilipun tulee olla aktivoituna linja-autoon noustessa.

SEUTU+-kertalippu

Kertalippu ostetaan linja-autosta matkan alkaessa.

6.4. Liikennevälineissä kielletty toiminta, aineet ja esineet

Joukkoliikenteen kulkuneuvo luokitellaan yleiseksi paikaksi, johon sovelletaan järjestyslain (612/2003) määräyksiä. Esimerkiksi seuraava toiminta liikennevälineessä on kiellettyä:

  • yleisen järjestyksen häiritseminen ja turvallisuuden vaarantaminen, kuten metelöinti, uhkailu ja pelkoa herättävä käytös
  • päihdyttävän aineen nauttiminen
  • vaarallisten aineiden (kuten kaasupullot tai syövyttävät aineet) kuljetus ja hallussapito
  • toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito

Yllä olevia määräyksiä rikkova asiakas voidaan poistaa liikennevälineestä ilman matkalipun hyvitys- tai muuta korvausvelvollisuutta.

7. Matkalippujen tarkastus

7.1. Matkalipun esittäminen

Asiakkaalla on velvollisuus esittää kysyttäessä oikeanlainen matkalippu matkalippujen tarkastajille, tarkastajien apuna toimiville järjestyksenvalvojille ja linja-auton kuljettajalle.

Noustessa SEUTU+-linja-autoon, lippu näytetään lukulaitteelle. Noustessa linja-autoon Föli-alueella näytä matkalippu oikealle lukulaitteelle riippuen matkan kohteesta. Jos matkan lähtöpiste tai määränpää on Föli-alueen ulkopuolella, näytä matkakorttia SEUTU+-lukijalle. Asiakkaalla on velvollisuus vastata matkaoikeudesta koko matkalla.

Esimerkki: Matkakortille on ostettu Turun seutu + Föli-kausilippu. Suunniteltu matka kulkee Turusta Kaarinaan (Föli-aluetta) ja myöhemmin Kaarinasta Paraisille (ei Föli-aluetta). Linja-autoon noustessa Turussa, matkakorttia näytetään Föli-lukijalle. Myöhemmin matkan jatkuessa Kaarinasta Paraisille, matkakorttia näytetään linja-auton SEUTU+-lukijalle.

7.2. Matkustaminen ilman lippua

Tarkastuksessa ilman asianmukaista ja voimassa olevaa matkalippua matkustavalta peritään voimassa olevan hinnaston mukainen kertalipun hinta.

Tarkastajat valvovat muun muassa seuraavia asioita:

  • Kelpoisuusalueet: Lippu kattaa kaikki ne kelpoisuusalueet, joiden kautta asiakas on matkustamassa.
  • Voimassaolo: Lippu on voimassa. Linja-autoa vaihdettaessa lipun voimassaolo saa päättyä viimeisellä linja-autolla tehdyn matkan aikana. Riittää, että lippu on voimassa linja-autoon noustessa.
  • Alennusryhmä: Asiakkaalla on oman alennusryhmänsä mukainen lippu. Tarkastajan pyynnöstä asiakkaan tulee esittää luotettava selvitys henkilöllisyydestään ja alennusoikeudestaan.
  • SEUTU+-kausilippu: SEUTU+-kausilippua saa käyttää vain lipun omistaja, jonka tulee pyydettäessä esittää tarkastajalle luotettava selvitys henkilöllisyydestään.

7.3. SEUTU+-sovelluksen lippua koskevat erityisehdot

Käytettäessä SEUTU+-sovelluksen lippua, lipun tunnistetiedot pitää esittää niin, että tarkastaja saa lipun tarkastettua luotettavasti.

Jos puhelimesta, jolla SEUTU+-sovellusta käytetään, on loppunut akku tai puhelin ei muusta syystä toimi niin, että matkalippu pystytään esittämään, tarkastaja voi veloittaa kyseiseen matkaan oikeuttavan kertalipun hinnan.

8. Lippu- ja lataustietojen tarkastus

Lippu- ja lataustiedot voi tarkastaa seuraavilla tavoilla:

  • SEUTU+-sivustolla: Korttinumeron avulla näkee kyseisellä SEUTU+-kortilla aktiivisena olevan lipputuotteen. Tapahtumat-välilehdeltä voi tarkastaa ostohistorian.
  • SEUTU+-sovelluksesta: Aktiivisena olevan mobiilituotteen voi tarkastaa sovelluksesta. Matkakorttia käytettäessä korttinumeron avulla näkee kyseisellä SEUTU+-kortilla aktiivisena olevan lipputuotteen. Ostot-välilehdeltä voi tarkastaa ostohistorian.
  • Palvelupisteistä: Tiedot SEUTU+-kortille ladatuista lipuista ja ostohistoriasta voi pyytää palvelupisteistä.

9. Matkatavarat ja lemmikit linja-autossa

Polkupyörää voi kuljettaa SEUTU+-linja-autossa, jos sille on tilaa. Paikkaa pyörälle ei voi varata ennakkoon. Polkupyörästä peritään 5 euron kuljetusmaksu. Jos matka alkaa Föli-alueelta, tulee tarkastaa Fölin voimassa olevat säännökset polkupyöristä ja matkatavaroista.

Kuljetettaessa lastenvaunuja matkustamotilassa asiakkaan tulee varmistua, että vaunut ovat turvallisesti kulkuneuvon kyydissä eivätkä aiheuta vaaraa tai haittaa muille matkustajille.

Lemmikit
Tavanomaisia vaarattomia lemmikkejä voi kuljettaa linja-autossa, jos niille on tilaa. Opaskoirat ovat aina sallittuja. Lemmikkien tulee olla kytkettynä matkan ajan ja lemmikin kanssa tulee pyrkiä matkustamaan auton takaosassa. Asiakas voidaan poistaa linja-autosta, jos lemmikki aiheuttaa häiriötä tai vahinkoa muille matkustajille tai liikennevälineelle. Jos matka alkaa Föli-alueelta, on otettava huomioon Fölin voimassa olevat säännökset lemmikkien kanssa matkustamisesta.

10. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen oikeudet ja vastuun rajoitus

10.1. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen oikeudet

Varsinais-Suomen ELY-keskuksella on oikeus periä asiakkaalta kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaiset maksut. Varsinais-Suomen ELY-keskuksella on oikeus muuttaa hintoja ja matkustuksen ehtoja tiedottaen niistä asiakkaille kohtuullisessa ajassa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksella on oikeus käyttää keräämiään asiakastietoja asiakasviestinnässään. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen oikeudet eivät rajoitu edellä listattuihin asioihin.

10.2. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vastuun rajoitus

Varsinais-Suomen ELY-keskus ei vastaa matkakortin käytöstä muissa, kuin omassa liikenteessään matkustukseen liittyvissä palveluissa. Varsinais-Suomen ELY-keskus ei ole velvollinen korvaamaan sopimuskumppaniensa toiminnasta asiakkaalle aiheutunutta vahinkoa.

10.3. Ylivoimainen este

Varsinais-Suomen ELY-keskus ei ole vastuussa virheestä, viivästyksestä tai sopimusvelvoitteiden täyttämättä jäämisestä siltä osin, kun se johtuu ylivoimaisesta esteestä (force majeure). Ylivoimaisena esteenä pidetään tapahtumaa, joka estää tai tekee kohtuuttoman vaikeaksi velvoitteiden täyttämisen määräajassa. Tällaisia ovat muun muassa sota, kapina, pandemia, epidemia, luonnonmullistus, yleinen energianjakelun tai liikenteen keskeytyminen, häiriöt yleisissä tietoliikenneyhteyksissä, työtaistelutoimenpiteet, tulipalo, viranomaisen asettama oleellinen rajoitus tai muu yhtä merkittävä, epätavallinen, ennakoimaton ja meistä riippumaton syy.

Varsinais-Suomen ELY-keskus ei vastaa myöskään sopimuskumppanimme virheestä tai viivästyksestä, joka on aiheutunut ylivoimaisesta esteestä.
Viestimme ylivoimaisesta esteestä mahdollisimman pian sen jälkeen, kun este on tullut tietoomme.

11. Ehtojen siirto, voimassaolo ja muuttaminen

Varsinais-Suomen ELY-keskuksella on oikeus siirtää näiden ehtojen mukaiset oikeudet ja velvollisuudet sille organisaatiolle tai viranomaiselle, jolle tehtävät siirtyvät kokonaan tai osittain lainsäädännön tai sopimuksen perusteella.

Nämä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen joukkoliikenteen yleiset matkustus- ja lippuehdot ovat voimassa toistaiseksi. Varsinais-Suomen ELY-keskuksella on oikeus muuttaa näitä ehtoja, lipputuotteita, hinnoittelua, palveluita, liikenteen laajuutta, aikatauluja, reittejä, lippujen maksutapoja, lipunmyyntitapoja- ja paikkoja.

Muutoksista ilmoitetaan kohtuullisessa ajassa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tiedotteella, seutuplus.fi:ssä tai muulla sopivalla tavalla ennen muutoksen voimaantuloa. Voimme muuttaa ehtoja välittömästi kesken sopimuskauden, mikäli muutos perustuu lainsäädännön muutokseen, viranomaisen päätökseen tai ylivoimaiseen esteeseen (katso kohta 10.3).

12. SEUTU+:n tietosuoja

SEUTU+:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteen löydät SEUTU+-sivustolta. Tietosuojaseloste – Seutu+ (seutuplus.fi)

13. Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaisu

13.1. Sovellettava laki

Näihin ehtoihin ja näiden ehtojen tarkoittamiin palveluihin, tavaroihin, palvelu- ja tavarakohtaisiin ehtoihin sekä palvelusta tai tavarasta mahdollisesti tehtyyn sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.

13.2. Ohjeet erimielisyystilanteisiin

Asiakkaan tulee aina ensin ottaa yhteyttä SEUTU+-asiakaspalveluun.
Kuluttajan erityisoikeudet: Mikäli erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttajalla on oikeus saattaa asia kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn asiakkaan kannattaa olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan, sillä muuten kuluttajariitalautakunta voi jättää asian käsittelemättä.

14. Asiakassuhteen lopettaminen

Asiakkaalla on oikeus lopettaa asiakassuhde milloin vain. Asiakassuhteen lopetus tehdään palvelupisteessä. Asiakkuutta lopetettaessa asiakaspalvelijan tulee voida tunnistaa asiakas luotettavasti. Asiakastilille mahdollisesti jääviä käyttämättömiä matkoja tai matkustuskautta ei hyvitetä.

16. Yhteystiedot

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Itsenäisyydenaukio 2
PL 636
20801 Turku
p. 0295 022 500
[email protected]